Prawo do informacji publicznej jest jednym z zasadniczych praw obywatelskich zagwarantowanych w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. ( Dz.U. Nr 78, poz. 483 ). W art. 54 ust. 1 stanowi ona bowiem o wolności wyrażania opinii, jak również pozyskiwania i rozpowszechniania informacji Rozwinięciem ww. normy jest zapis art. 61 Ustawy zasadniczej, zgodnie z którym obywatel ma prawo do uzyskiwania informacji o działalności organów władzy publicznej oraz osób pełniących funkcje publiczne. Prawo to obejmuje również uzyskiwanie informacji o działalności organów samorządu gospodarczego i zawodowego a także innych osób oraz jednostek organizacyjnych w zakresie, w jakim wykonują one zadania władzy publicznej i gospodarują mieniem komunalnym lub majątkiem Skarbu Państwa. Prawo do uzyskiwania informacji obejmuje dostęp do dokumentów oraz wstęp na posiedzenia kolegialnych organów władzy publicznej pochodzących z powszechnych wyborów, z możliwością rejestracji dźwięku lub obrazu. Ograniczenie tego prawa może nastąpić wyłącznie ze względu na określone w ustawach: ochronę wolności i praw innych osób i podmiotów gospodarczych oraz ochronę porządku publicznego, bezpieczeństwa lub ważnego interesu gospodarczego państwa. Konstytucja wskazuje zarazem, że tryb udzielania informacji określają ustawy, a w odniesieniu do Sejmu i Senatu - ich regulaminy.

Dostęp do informacji publicznych:

 

Informacja publiczna nie zamieszczona na podmiotowej stronie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Gminy w Wielgmłynach  może być udostępniona na wniosek, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz.U. Nr 112.1198)

 

Tryb występowania o udostępnienie informacji publicznej

Osoby chcące uzyskać informację z zakresu działania Urzędu Gminy, proszone są o wypełnienie:
wniosku o udostępnienie informacji publicznej


Wypełniony wniosek należy przesłać:

na adres poczty elektronicznej lub na Elektroniczną Skrzynkę Podawczą - Uwaga: wniosek musi być podpisany elektronicznie, ważnym certyfikatem kwalifikowanym osoby wnioskującej:


 e-mail: urząd@wielgomlyny.pl
 adres elektronicznej skrzynki podawczej: www.wielgomlyny.eboi.pl

 

listownie na adres:


Urząd Gminy Wielgomłynach

ul. Rynek 1.

97-525 Wielgomłyny


Zainteresowani mają prawo uzyskania informacji o działaniach organów Gminy, dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, wstępu na sesje Rady i posiedzenia jej Komisji. Informacji o dokumentach publicznych udziela pracownik wskazany przez Wójta. Udzielając informacji pracownik wskazuje uprawnionemu formę w jakiej dany dokument jest udostępniony. Wgląd do dokumentów publicznych jest realizowany w formie:

1) powszechnej publikacji,

2) sukcesywnego udostępniania dokumentów do wglądu powszechnego,

3) bezpośredniego udostępniania dokumentu uprawnionemu na jego wniosek.

Powszechnej publikacji dokonuje się w:

1) Dzienniku Urzędowym Województwa Łódzkiego,

2) Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Gminy, zamieszczonym na stronie internetowej /www.wielgomlyny.pl/

3) tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy,

4) tablicach ogłoszeń w sołectwach.

Zasady i tryb ogłaszania dokumentów w Dzienniku Urzędowym Województwa Łódzkiego określają właściwe przepisy.

W Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Gminy podlegają ogłoszeniu projekty uchwał, uchwały, zarządzenia Wójta, protokoły z sesji i inne dokumenty zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Sukcesywne udostępnienie do wglądu powszechnego dokumentów publicznych następuje w drodze wykładania lub wywieszania dokumentów dla zainteresowanych w pomieszczeniach ogólnie dostępnych.

Bezpośrednie udostępnienie dokumentu publicznego dotyczy tych dokumentów, których udostępnienie nie może być dokonane w formie powszechnej publikacji.

Dokumenty udostępnia się na wniosek zainteresowanego, złożony do Wójta.

a) wniosek winien być złożony na piśmie, a w przypadkach szczególnie uzasadnionych może być złożony do protokołu.

b)wniosek winien zawierać co najmniej: oznaczenie wnioskodawcy, jego adres, wskazanie przedmiotu wniosku, a także podpis wnioskodawcy.

c)zgłoszenie do protokołu  powinno zawierać także, podpis pracownika przyjmującego zgłoszenie.

Każdy wniosek powinien być zaewidencjonowany w odpowiednim rejestrze zgłoszonych wniosków.

Na wniosek uprawnionego, wypis lub odpis dokumentów poświadcza Wójt lub wyznaczony przez niego pracownik .

 

Dokumentów publicznych podlegających powszechnej publikacji nie uwierzytelnia się.

 

Szczegółowe zasady udostępniania informacji publicznej określa odrębna ustawa.

Udostępnieniu podlegają protokoły z sesji Rady, które są już zatwierdzone przez Radę i podpisane przez Przewodniczącego Rady. Postanowienia ust.2 stosuje się odpowiednio do protokołów z posiedzeń Komisji.