Wielgomłyny, dnia 08 października 2009 roku

 

 

Znak: DKW-01/09

 

                                                        Do

                                                        Wszystkich

                                                        Uczestników Postępowania

 

Dotyczy: przetargu nieograniczonego na udzielenie zamówienia publicznego pn. „Przebudowa (modernizacja) budynku administracyjnego Gminy Wielgomłyny z przeznaczeniem na Gminny Ośrodek Kultury w Wielgomłynach”

 

 

ZAWIADOMIENIE O UNIEWAŻNIENIU POSTĘPOWANIA

 

 

Zamawiający – Gmina Wielgomłyny zawiadamia, iż postępowanie o udzielanie zamówienia publicznego prowadzone w trybie przetargu nieograniczonego na realizację zadania pn. „Przebudowa (modernizacja) budynku administracyjnego Gminy Wielgomłyny z przeznaczeniem na Gminny Ośrodek Kultury w Wielgomłynach zostaje unieważnione na podstawi art. 93 ust. 1 pkt 7 w związku  z ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku Prawo zamówień publicznych (tj. Dz. U. z 2007 r. Nr 223 poz. 1655 z późn. zmianami)

 

Uzasadnienie

 

W dniu 22 września 2009 roku Zamawiający – Gmina Wielgomłyny zamieściła ogłoszenie o postępowaniu o udzielnie zamówienia publicznego prowadzonego w trybie przetargu nieograniczonego na realizację zadania pn. „Przebudowa (modernizacja) budynku administracyjnego Gminy Wielgomłyny z przeznaczeniem na Gminny Ośrodek Kultury w Wielgomłynach”.

W związku z pojawieniem się powyższego ogłoszenia, wykonawcy zaczęli kierować w oparciu o treść art. 38 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych zapytania dotyczące przedmiotu zamówienia. Wśród szeregu zapytań pojawiły się prośby o załączenie brakujących projektów technicznych dotyczących robót budowlanych oraz projektu aranżacji wnętrz, gdyż powyższe dokumenty okazały się niezbędne do wykonania rzetelnej wyceny poszczególnych pozycji przez Wykonawców.

Analiza skierowanych do Zamawiającego pism wskazuje, iż podnoszone przez Wykonawców żądania w zakresie uzupełnienia dokumentacji technicznej są w pełni uzasadnione. Zamawiający w chwili obecnej nie dysponuje jednak takimi dokumentami, co jednoznacznie potwierdza, iż Zamawiający nie dokonał w sposób prawidłowy opisu przedmiotu zamówienia

Zgodnie bowiem z treścią art. 31 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych Zamawiający opisuje przedmiot zamówienia na roboty budowlane za pomocą dokumentacji projektowej oraz specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót budowlanych.

            Wskazany wyżej przepis art. 31 jest przepisem szczególnym w stosunku do art. 30 ustawy, gdyż odnosi się do opisu przedmiotu zamówienia w postępowaniach w zakresie robót budowlanych. Przepis ten ma zastosowanie bez względu na wartość przedmiotu zamówienia. Zakres dokumentacji projektowej oraz specyfikacji technicznej wykonania w postępowaniach odbioru robót budowlanych jest określony w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z 02.09.2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu funkcjonalno-użytkowego (Dz.U. Nr 202, poz. 2072 ze zm.). Zgodnie z § 4 ust. 1 tego rozporządzenia, dokumentacja projektowa służy do opisu przedmiotu zamówienia na wykonanie robót budowlanych, dla których jest wymagane uzyskanie pozwolenia na budowę i składa się w szczególności z:

1) projektu budowlanego w zakresie uwzględniającym specyfikę robót budowlanych;

2) projektów wykonawczych, które powinny uzupełniać i uszczegóławiać projekt budowlany w zakresie i stopniu dokładności niezbędnym do sporządzenia przedmiaru robót, kosztorysu inwestorskiego, przygotowania oferty przez wykonawcę i realizacji robót budowlanych;

3) przedmiaru robót, który powinien zawierać zestawienie przewidywanych do wykonania robót podstawowych w kolejności technologicznej ich wykonania wraz z ich szczegółowym opisem lub wskazaniem podstaw ustalających szczegółowy opis oraz wskazaniem właściwych specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych, z wyliczeniem i zestawieniem ilości jednostek przedmiarowych robót podstawowych;

4) informacji dotyczącej bezpieczeństwa i ochrony zdrowia, w przypadkach gdy jej opracowanie jest wymagane na podstawie odrębnych przepisów

Zgodnie z § 12 rozporządzenia, specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót budowlanych stanowią opracowania zawierające w szczególności zbiory wymagań, które są niezbędne do określenia standardu i jakości wykonania robót, w zakresie sposobu wykonania robót budowlanych, właściwości wyrobów budowlanych oraz oceny prawidłowości wykonania poszczególnych robót.

Brak jakiegokolwiek z wymogów określonych w rozporządzeniu stanowi naruszenie zasad opisywania przedmiotu zamówienia, co w efekcie powoduje niemożność zawarcia ważnej umowy. Ważne jest bowiem, aby przedmiot zamówienia był opisany w oparciu o wymienione w rozporządzeniu i art. 31 ustawy dokumenty (por. wyrok ZA z 20.4.2005 r., UZP/ZO/0-720/05 i wyrok ZA z 30.3.2006 r., UZP/ZO/ 0-885/06).

W świetle natomiast art. 93 ust. 1 pkt 7 w związku z ust. 3 pkt 1 ustawy Prawo zamówień publicznych zamawiający unieważnia postępowanie o udzielenie zamówienia m.in. jeżeli postępowanie obarczone jest wadą uniemożliwiającą zawarcie ważnej umowy w sprawie zamówienia publicznego, jednocześnie o unieważnieniu postępowania o udzielenie zamówienia zawiadamiając równocześnie wszystkich wykonawców, którzy ubiegali się o udzielenie zamówienia - w przypadku unieważnienia postępowania przed upływem terminu składania ofert

Przedstawiony wyżej stan faktyczny wypełnia przesłanki określone w art. 93 ust. 1 pkt 7 w związku z ust. 3 pkt 1) ustawy Prawo zamówień publicznych, dlatego też Zamawiający orzekł jak na wstępie.

Jednocześnie Zamawiający informuje, iż na podstawie art. 93 ust. 5 ustawy Prawo zamówień publicznych Wykonawca może złożyć wniosek do Zamawiającego o zawiadomienie Wykonawcy o wszczęciu kolejnego postępowania, które dotyczy tego samego przedmiotu zamówienia lub obejmuje ten sam przedmiot zamówienia.